Kuka on velallinen?

Velallinen on henkilö, jolla on velvollisuus suorittaa tietty teko velkojaa kohtaan. Velallinen on velvollinen osapuoli keskinäisessä suhteessa velvoitelain mukaan.

Kuka on velkoja?

Velkoja on osapuoli (esim. yksityinen henkilö, oikeushenkilö), jolla on vaatimus toisen osapuolen palveluihin (usein kutsuttu velalliseksi tai lainanottajaksi). Se on yksityinen henkilö tai laitos, jolle raha on maksettava.

Mikä on perintämenettely, esim. tuomioistuinten ulkopuolella tapahtuva perintä?

Perintämenettelyn tavoitteena on parantaa velallisten maksukäyttäytymistä, antaa velkojille turvallisuuden tunnetta ja varmistaa velkasitoumuksen suorituskykyä.  Perintämenettely perustuu velvoitelain voimassa oleviin säädöksiin pakottaen velallisen suorittamaan tai pidättäytymään jostakin teosta velkojaa kohtaan ja oikeuttaa velkojaa pyytämään velallista täyttämään velvoitteensa.  Perintämenettelyssä velallista muistutetaan velan olemassaolosta kirjallisesti, puhelimella, faksilla, tekstiviesteillä, jne. Lisäksi velallisen kanssa haetaan kompromissia velkojen poistamiseksi.

Mikä on oikeudellinen menettely?

Oikeudellinen menettely tarkoittaa velan maksamista tuomioistuimen kautta – vaatimus, hakemus maksumääräyksen nopeutetusta menettelystä tai tuomioistuimen tarkistettavaksi ja tuomittavaksi jätetty konkurssihakemus.

Mikä on maksuviivästysten rangaistus?

Jos velallinen ei maksa ajoissa, perintä alkaa.

  • Maksumuistutus
  • Suurin maksu kirjallisesta muistutuksesta kuluttaja-asiakkaalta on 5 euroa
  • Maksuvaatimus
  • 21 euroa, jos velan pääoma on enintään 250 euroa
  • 45 euroa, jos velan pääoma ylittää 250 euroa

Mikä on perintäpalkkioiden kokonaissumma, joka voidaan veloittaa?

Velkoja ei saa veloittaa enempää kuin seuraavat yksittäisen kuluttajan velan kokonaiskustannukset:

  •  190 euroa, jos velan pääoma ei ylitä 250 euroa
  •  220 euroa, jos velan pääoma ylittää 250 euroa
  •  59 euroa, jos velka on suoraan täytäntöönpanokelpoinen

Mitä tehdä, jos minulla on selvitys koskien perintäpyyntöä?

Velallisella on oikeus esittää kirjallinen selvitys tarkoin selvityksin ja todistein. Vastaamme kaikkiin selvityksiin 15 työpäivän kuluessa. Vieraile „sain kirjeen“ -sivulla lisätietojen saamiseksi.

Mitä tehdä, kun kaikki on maksettu ja sopimus on päättynyt?

Tällöin sinun tulee lähettää tarpeelliset asiakirjat Devalko Oy:lle ja meidän perintäasiantuntijamme tarjoavat sinulle tarkemmat ohjeet ja tiedot.

En ole saanut laskua! Millä perusteella voin maksaa?

Laskun saamatta jääminen ei ole tekosyy laskun maksamatta jättämiseen. Sinun tulee aina maksaa palvelun käyttämisestä. Jos et ole saanut laskua, niin voit aina ottaa yhteyttä palvelun tarjoajaan ja kysyä puhelimitse tai postitse maksamista varten tarvittavat tiedot. Lisäksi pyydämme sinua aina välittömästi ilmoittamaan meille yhteystietojen muutokset, mukaan lukien muutokset osoitteessa: näin vältytään tällaisista tilanteista.

Mitkä ovat maksuvaihtoehdot velkaa maksettaessa?

* Maksuohjelma – velkoja voi hyväksyä velalliselle tehtävän maksuohjelman tekemisen. Lue lisätietoja „maksuohjelma“ -sivuilta

* Velan välitön maksaminen perustuen perintäpyyntöön.